SANAT TERAPÄ°SÄ°
NEDEN SANAT TERAPÄ°SÄ°

NEDEN SANAT TERAPÄ°SÄ°?

Günümüzde stres faktörleri arttıkça psikologlara olan ihtiyaç da artmaktadır ve gittikçe bilinçlenen toplum psikologların esasında “deli doktoru” olmadığının bilincindedir. Herkesin hayatında zaman zaman destek alması gereken durumlar oluyor. Ä°ÅŸte bu durumlarda psikoloji eÄŸitimi almış uzmanlara danışmak hem süreci rahat aÅŸmanıza hem de güvenilir biri ile sorununuzu paylaÅŸmanıza yardımcı olur. Sanat Terapisi grup halinde, bireysel olarak ya da çiftlere uygulanabilen, iletiÅŸimi kolaylaÅŸtıran ve eÄŸlenceli hale getiren bir tekniktir. Özellikle küçük yaÅŸ gruplarında ve ergenlerde çok iyi iÅŸleyen bir sistemdir. Türkçe’de bir söz vardır; Bir resim bin kelimeye bedeldir. Sanat Terapisi’nde bunun ne kadar doÄŸru olduÄŸunu anlıyoruz. Ä°ki-üç yaşında bazı takıntılı davranışları olan ya da cinsel istismar görmüÅŸ olan bir çocuk düÅŸünün; bu çocukla oturup 45 dakika konuÅŸmanızın imkanı var mı? Belki oyun terapisini deneyebiliriz ya da iç dünyasını net olarak algılamak için renkleri ve çizgileri kullanmak bize daha somut veri ulaÅŸtırır. Aynı ÅŸekilde ergenlik çağındaki sıkıntılardan dolayı bunalmış bir çocuk düÅŸünün, herkes sürekli ona nasihat ediyor, oÄŸlum/kızım sen böyle deÄŸildin ne oldu sana, kötü alışkanlıkların mı var gibi bir sürü soru sorulan bir ortamda bu genç zaten bunalmış… Rahatlama, deÅŸarj olma ihtiyacı var. Patlamak üzere olan bir bombanın yanlış kablosunu keserseniz onu sonsuza kadar kaybedersiniz, parçalanır bir daha bir araya getiremeseniz ancak doÄŸru iÅŸlemi uygularsanız hem bombayı patlamaktan kurtarır, hem de çevresindekilerin zarar görmesini engellemiÅŸ olursunuz. Resim ergenlere oldukça deÄŸiÅŸik gelen ancak hoÅŸlarına da giden bir tekniktir. Karşılarında psikoterapi odasında oturan bir psikolog yerine,samimi bir ortamda resim malzemeleri eÅŸliÄŸinde onu bekleyen bir psikologun olması zaten ergenleri ÅŸaşırtıyor ve psikologa olan dirençlerini azaltıyor. Çiftlerde ve gruplardaki uygulamasındaki ana amaç ise paylaşımı arttırmak, iletiÅŸimi güçlendirmektir. Sanat Terapisi’nde kullanılan malzemeler çeÅŸitlidir. Kalemler, renkli kalemler, boyalar, tebeÅŸir, parmak boyası, duvar boyası hatta bilgisayardaki bazı yaratıcı sanat programları… Bunlar kullanılan malzemelerden sadece bazıları. Yaratıcılığın sınır olmadığı gibi, bu terapi tekniÄŸinde kullanılan yöntemlerin de çeÅŸitliliÄŸi fazladır. Önemli olan terapistin hem sanat hem psikoloji alanında eÄŸitimli olmasıdır. Sadece sanat eÄŸitimli bir terapi sakıncalı olur, sanattan anlamayan bir psikolog ise performans düÅŸüklüÄŸü gözlemlenir. BeÅŸ seansta saÄŸlanan sonuçlar eÄŸitimi eksik kiÅŸiler tarafından yürütüldüÄŸünde daha uzun sürer ve danışanın süreçten sıkılması muhtemeldir. Ben bunu bir köprüye benzetiyorum. Köprünün bir ayağı sanat yakasında, diÄŸer ayağı da psikoloji yakasında. Köprünün üzerinden iÅŸleyen süreç ise Sanat Terapisi sürecidir. Köprünün ayaklarından biri yoksa, ya da yetersizlikten yıkılırsa, Sanat Terapisi süreci de tamamıyla yok olur.

Sanat Terapisi özelikle ergenleri ve çocukları cezb eder ve belirlenen görüÅŸme saatlerine uymakta zorluk çekmezler hatta bir çoÄŸu sürecin sonunda psikologlardan ayrılmak istemez. Peki çocuklarını sanat terapisine götürmeye karar veren ebeveynlere düÅŸen görev nedir? Öncelikle eÄŸer çocuÄŸunuz nereye gittiÄŸini algılayacak bir yaÅŸ ve kapasitede ise onunla konuÅŸun, nereye gideceÄŸinizi anlatın. Özellikle ergenler sürekli yaÅŸamı sorgular ve bu zaman diliminde ebeveynleri tarafından psikologa götürüldüÄŸünü bilmeden ya da zorla bir merkeze götürülmesi size olan güveninde azalmaya yol açar. KonuÅŸarak açık bir ÅŸekilde anlatılmalı. Belki kullanılacak malzemelerden, çok keyifli bir süreç olacağından da bahsedilebilir. Ancak her çocuk bu konuÅŸmaya olumlu cevap vermeyebilir. O zaman lütfen çocuÄŸu zorlamayın. Ä°sterse gidip o ortamı görebileceÄŸinden bahsedin. Muhtemelen birçok psikolog da böyle bir talebinize olumsuz cevap vermeyecektir. Zaten oraya geldiÄŸinde çocuk ÅŸaşıra ÅŸaşıra Sanat Terapisi sürecine baÅŸlamış olacak. Sanat Terapisi danışan kadar uzman için de eÄŸlenceli bir süreçtir. Ä°letiÅŸim ve aradaki baÄŸ daha hızlı geliÅŸir, böylece paylaşım daha da artar.

Ä°ç dünyamızı dışavurumla açığa çıkaran Sanat Terapisi özellikle Amerika’da çok yoÄŸun olarak kullanılmaktadır. Çocuklar, ergenler ve çocukluÄŸunu neredeyse unutmuÅŸ olan ergenler için çok etkili olan bu yöntem, içerideki patlama noktasını rahatlatmaktadır. Tıpkı patlamak üzere olan bir basınç kabininin vanasını açmak gibi….

herhangi psikolojik sorun için terapi alacağınız kiÅŸinin psikolog ya da psikiyatrist olmasına dikkat ediniz.