OTÄ°ZM
BEDENSEL YETERSİZLİĞİ VE SÜREĞEN HASTALIĞI OLAN ÇOCUKLAR

“YaÅŸam sürekli bir çabadır ve çabanın olmadığı yerde yaÅŸam yoktur; yalnız kayıplar vardır.”

Bedensel yetersizlik; kas, iskelet ve eklemlerin iÅŸlevlerini yerine getirememesi durumudur.

Bedensel yetersizlik ve süreÄŸen hastalıklar, tıbbi açıdan; kas-iskelet ve eklemlerde ortaya çıkan yetersizlikleri, hastalıklar ve kazalar sonucu sinir sisteminin zedelenmesini ve kronik saÄŸlık problemlerini kapsamaktadır.

Bedensel yetersizliÄŸi ve süreÄŸen hastalığı olan çocuklar; bedensel sınırlılıklarından ya da saÄŸlık sorunlarından dolayı okula devamları aksayan ya da öÄŸrenebilmeleri için özel hizmet, öÄŸretim ve donatım gereken çocuklardır.

Bu çocukların sınırlılıkları daha çok devinimle ilgili olduÄŸundan, eÄŸitimleri evde, hastane okullarında ya da özel eÄŸitim okullarında olabilir. Bunun yanı sıra normal okullarda da eÄŸitim görebilmektedirler.

Normal okulda eÄŸitim görüyor olmak, engelli öÄŸrenciye; sınırlılıklarını kabul etmeyi, erken yaÅŸlardan itibaren yaÅŸam sorunlarıyla baÅŸ etmeyi, çözüm yolları üretmeyi ve yetersizliÄŸi olmayanlarla yaÅŸamayı öÄŸretir. DiÄŸer öÄŸrencilere ise; bedensel engelin, çocuÄŸun  kiÅŸiliÄŸinin sadece bir bölümü olduÄŸunu,bunun yanında bedensel engelli arkadaÅŸlarının daha pek çok olumlu özellikleri olabileceÄŸini  ve farklı bireylerle bir arada yaÅŸamayı öÄŸretir.

Böyle bir deneyim hem engelli birey hem diÄŸer öÄŸrenciler ve öÄŸretmenler için insancıl ve ödüllendirici bir yaÅŸantı olacaktır.

TÜRLERÄ°

Merkezi sinir sisteminin zedelenmesi sonucu ortaya çıkan engeller (Merkezi sinir sisteminin-beyin ve omuriliÄŸinin zedelenmesi).Beyinsel Ä°nme (Cerebral palsy-Kasıntılı beyin felci ),Epileptik nöbetler, Bel KemiÄŸi BozukluÄŸu Felci (Spina bifida),Polio (Çocuk felci),Çoklu Sklerosis

Kas-iskelet sisteminin hastalıktan etkilenmesi sonucu ortaya çıkan yetersizlikler (Adale erimesi,düz  tabanlık gibi.)

DoÄŸuÅŸtan oluÅŸan bedensel yetersizlikler (Kalça çıkığı, kalp bozukluÄŸu, doÄŸuÅŸtan anne karnında geliÅŸememe,uzuvlardan birinin olmaması gibi.)

Kazalar ve diÄŸer hastalıklar sonucunda ortaya çıkan bedensel yetersizlikler (düÅŸme, yanma, zehirlenme ve trafik kazası gibi.)

DeÄŸiÅŸik pek çok süreÄŸen hastalık ( Kanser, tüberküloz, ateÅŸli romatizma ve ÅŸeker gibi.)

ÖZELLÄ°KLERÄ°

Bedensel yetersizliÄŸi ve süreÄŸen hastalığı olan çocuklara yönelik özel eÄŸitim sürecinde;  doktor ,öÄŸretmen ve aile iÅŸbirliÄŸi gerekir.

Bedensel yetersizliÄŸi olan çocuklar aynı zamanda öÄŸrenme güçlüÄŸü, konuÅŸma bozukluÄŸu ve uyum sorunları da gösterebilirler.

ÇoÄŸunlukla normal zeka düzeyindedirler.

Sıklıkla doktor takibi nedeniyle hastaneye gitmeleri gerektiÄŸi için okula devamsızlık sorunu yaÅŸarlar.Bu ise okul baÅŸarısını olumsuz yönde etkileyebilir.

Bedensel yetersizliklerine yönelik ailenin ve çevrenin olumsuz tutumlarından dolayı öz güvenleri düÅŸük olabilir.

Yine aynı nedenlerle sosyal etkileÅŸim ve kiÅŸisel uyum sorunu yaÅŸayabilirler.

SüreÄŸen hastalığı olan çocuklarda gelecek kaygısı olabilir.

ÖÄžRETMENLERE ÖNERÄ°LER

Tedaviyi sürdüren doktor ve aile ile iÅŸbirliÄŸi yapılması önemlidir.

Kendine güven ve uyum sorunları olabileceÄŸinden arkadaÅŸ edinmeleri desteklenmelidir.

ÇocuÄŸun kendini olduÄŸu gibi kabul edebilmesi için özelliklerine uygun, sosyal ve sportif aktivitelere yönlendirilmelidir.

Sürekli kullanması gereken bir ilaç varsa bunun takibi konusunda dikkatli olunmalıdır.

ÇocuÄŸun yetersizlik ya da hastalığından kaynaklanan sıkıntı ve kaygısı varsa bir uzmanla (çocuk psikiyatrisi, psikolog, psikolojik danışman gibi) iÅŸbirliÄŸi yapılmalıdır.

Bina ile ilgili fiziksel ÅŸartlar düzenlenmelidir.( Tekerlekli sandalye için yol düzenlemesinin yapılması, sınıfın binanın giriÅŸ katında ve tuvalete yakın bir yerde olması, sınıf tahtasında ve tuvaletlerde tutunma yerleri olması, kaygan zeminlerde önlem için lastik döÅŸeme yapılması vb. gibi.)

ÇocuÄŸun fizyolojik ihtiyaçları ile ilgili bir yakınının sınıfa yakın bir yerde beklemesi saÄŸlanabilir.

ÇocuÄŸun özelliklerine göre öÄŸretim ve deÄŸerlendirme yöntemleri belirlenmelidir.ÖrneÄŸin;ellerini kullanmakta zorlanıyor ise çoktan seçmeli  test ve sözlü sınav yapılabilir.

ÇocuÄŸun özelliklerinin olduÄŸu gibi kabul edilmesi ve acıyarak yaklaşılmaması önemlidir.

0 (242) 316 98 99