BEDENSEL HASTALIKLAR
SOMATÄ°ZASYON BOZUKLUÄžU

Somatizasyon, kelime anlamı olarak “BedenselleÅŸtirme” olarak ifade edilebilir.
Bilinçaltına bastırılmış psikolojik çatışmaların, bedenle ilgili yakınmalar halinde ortaya çıkması durumudur. Beden organları, oluÅŸan ruhsal sorunları yansıtmaktadır. BaÅŸka deyiÅŸle; ruhsal sorunların organlar aracılığıyla konuÅŸmasıdır, bedensel belirtilere çevrilmesidir.
Belirtiler herhangi bir tıbbi duruma bağlı olmayıp, laboratuar incelemelerinde organik bir bozukluğa dair kanıt yoktur.
Belirtiler amaca yönelik deÄŸildir ve varmış gibi davranılmamaktadır.
Hastalık genellikle 30 yaşından önce baÅŸlar. Birkaç yıllık bir dönem içinde ortaya çıkar. Hastalar , Psikiyatri dışı diÄŸer tıp dallarından yardım arayışı içerisinde olurlar. Sonuçda; toplumsal, mesleki ve iÅŸlevsellik alanlarında bozulmalar ile çaresizlik duygusu yaÅŸarlar.

TANI KRÄ°TERLERÄ°:
BaÅŸ, karın, sırt, eklemler, kol ve bacaklar, göÄŸüs, makat, menstrüasyon, cinsel iliÅŸki sırasında aÄŸrı yakınmalarından en az dördü vardır.
Sindirim sistemi (Mide-barsak) ile ilgili yakınmaları vardır.
Cinsellikle ilgili en az bir yakınması olur.
Nörolojik muayenede organik bir neden olmamasına raÄŸmen ortaya çıkan, felç ya da duyu kaybı gibi belirtiler görülür.

TEDAVÄ°

Hastalar dikkatle dinlenmeli, ruhsal çatışma alanlarına yönelik psikoterapi uygulanmalıdır.
Çaresizlik duyguları yoÄŸun olan ve Depresyon belirtileri gözlenen bireylere psikoterapiye ek olarak ilaç tedavisi de uygulanabilir.

SOMATÄ°ZASYON BOZUKLUÄžU DMS-IV TANI KRÄ°TERLERÄ°
A. Birkaç yıllık bir dönem içinde çıkan, tedavi arayışlarıyla ya da toplumsal, mesleki ya da iÅŸlevselliÄŸin önemli diÄŸer alanlarda bozulması ile sonuçlanan 30 yaşından önce baÅŸlayan
B. Aşağıdakilerden her biri karşılanmış olmalıdır.
1. Dört AÄŸrı semptomu : BaÅŸ, karın, sırt, eklemler, ekstremiteler, göÄŸüs, rektum, menstrüasyon, cinsel iliÅŸki sırasında aÄŸrı
2. Ä°ki gastroentestinal semptom (Mide-barsak sistemine iliÅŸkin belirti)
3. Bir cinsel semptom
4. Bir psödonörolojik semptom ( Nörolojik hastalığı taklit eden belirti)
C. Aşağıdakilerden biri vardır
1. Genel tıbbi duruma bağlı değildir
2. Laboratuvar bulgularla organik bozukluk yoktur
D. Amaçlı olarak ortaya çıkartılmamakta ya da varmış gibi davranılmamaktadır

2 KONVERSÄ°YON BOZUKLUÄžU

Konversiyon ( conversion = döndürme/deÄŸiÅŸtirme), bilinçdışı çalışan bir savunma düzeneÄŸidir. Önlenemeyen, sıkıntıya yol açan ruhsal çatışmaların semboller halinde dış dünyaya yansıtılmasıdır. Bastırılmış düÅŸünceler ya da güdüler ve bunlara karşı kullanılan benliÄŸin savunma düzenekleri, felç, aÄŸrı, duyu iÅŸlevlerinin kaybı gibi çeÅŸitli bedensel belirtilere deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ olarak dıştan gözlenir.
Psikolojik travma, stres ve çatışmalar sonrası ortaya çıkan,
genel tıbbi bir duruma bağlı olmayan,
madde kullanımına ya da kültürel bir davranışla açıklanamayan,
işlevsellik alanlarında bozulmaya neden olan,
amaçlı olarak ortaya çıkartılmayan ya da varmış gibi davranılmayan,
istemli hareket sisteminde ya da duyu işlevlerinde bozulmayala seyreden bir hastalıktır.

TEDAVÄ°
Hastaların belirtileri ciddiyetle ele alınarak incelenmeli, hastalar güven verici bir yaklaşımla dikkatle ve ilgiyle dinlenmeli, daha sonra psikoterapi uygulaması için planlama yapılmalıdır.
Psikoterapiyle birlikte bütünleÅŸtirici tedavi yaklaşımı benimsenerek; hasta bedeni, ruhsal çatışmaları, sosyal çevresi ile birlikte incelenmelidir.
Conversiyon ile birlikte, depresyon ya da anksiyete bozukluÄŸu var ise, ilaç tedavisi psikoterapiye eklenmelidir.

KONVERSÄ°YON BOZUKLUÄžU DSM-IV TANI KRÄ°TERLERÄ°
A. Ä°stemli motor ya da duyu iÅŸlevlerini etkileyen, nörolojik ya da diÄŸer genel tıbbi durumu düÅŸündüren bir ya da birden fazla semptom(belirti) ya da defisitin(noksanlığın) olması
B. Psikolojik etkenlerin eÅŸlik ettiÄŸi yargısına varılır, stres ve çatışmalar vardır
C. Amaçlı olarak ortaya çıkartılmamakta ya da varmış gibi davranılmamaktadır