PSÄ°KÄ°YATRÄ° NEDÄ°R?

Psikiyatri (Ruh HekimliÄŸi), Psikiyatr (Ruh Hekimi) sözcüklerinin baÅŸka mesleklerin adlarıyla karışması sık karşılaÅŸtığımız bir olgudur. MesleÄŸimizin bazı kiÅŸilerce kötüye kullanılması ile de karşılaÅŸmaktayız.

Psikiyatri bir tıp dalıdır. BaÅŸlıca ilgi alanı beyin hastalıklarıdır. Bu alanda günlük dilde akıl hastalığı, ruh hastalığı, sinirlilik halleri, ... denilen durumlar yer alır. Bu hastalıklar düÅŸünce, davranış, duygu deÄŸiÅŸiklikleri ile kendini gösterir. Psikiyatri bu hastalıkların tanı ve tedavileriyle uÄŸraşır.

Ruh-zihin gibi kavramların bedenin iÅŸlevlerinden bağımsız olduÄŸu düÅŸüncesi yaygındır. Bizler mesleÄŸimize adını da veren “ruh kavramı” ile beynin duygu, düÅŸünce, davranışlarla ilgili iÅŸlevlerini anlıyoruz.

Bütün iÅŸlevler gibi insan varlığını biçimlendiren iÅŸlevler de hem bedensel hem dış koÅŸullardan etkilenir. Psikiyatrik hastalıkların ortaya çıkışında bedende ve dış ortamda oluÅŸan deÄŸiÅŸikliklerin etki derecesi hastalıktan hastalığa deÄŸiÅŸebilir. ÖrneÄŸin beyin urlarına baÄŸlı ruhsal hastalıklarda bedensel etmenlerin etkisi en yüksek iken, yaÅŸanılan olaÄŸan dışı yaÅŸantılara tepki olarak ortaya çıkan ruhsal travmalarda dış etmenler belirleyicidir.

Psikiyatrik hastalıkların tedavisinde, hastalıkların özelliklerine göre farklı yöntemler uygulanır. DoÄŸrudan bedene uygulananlar (ilaç, elektrokonvulzif tedavi vb) olduÄŸu gibi, insanın duygusal, düÅŸünsel özelliklerini veya iliÅŸkilerindeki deÄŸiÅŸkenleri hedef alan yöntemler (psikoterapi) de meslek alanımızda yer alır. Bu yöntemler ancak eÄŸitimini almış kiÅŸilerce uygulanabilir.

Psikiyatrik bilgi ve uygulamalar bilimsel veriye dayalı olmak zorundadır. Son dönemde beyne  iliÅŸkin bilgi birikiminde artış olmuÅŸtur. Bu durum tedavi yöntemlerinde de eskisine göre daha hızlı deÄŸiÅŸiklikler ortaya çıkarmıştır. Ancak yeni bir tedavi yönteminin ya da ilacın deneysel çalışmalardan uygulama alanına girmesi için bilimsel ve etik olarak tanımlanmış süreçlerden geçmesi, etkili olduÄŸunun kanıtlanması ve meslek topluluÄŸunca kabul edilmesi zorunludur.

Bu baÄŸlamda henüz deneysel aÅŸamada olan bedene uygulanan tedavilerin günlük tedavide kullanılması da, belirli bir yöntem olmadan “sohbet” etmenin de “psikoterapi” adı altında uygulanması da meslek ilkelerine aykırıdır.

MeslektaÅŸlarımıza tanı ve tedavi için baÅŸvuran yurttaÅŸlarımızın bu konuda bilgilenmesi asıl dileÄŸimizdir.

Türkiye Psikiyatri DerneÄŸi