OBSESÄ°F KOMPULSÄ°F BOZUKLUK

Obsesyon; tekrarlayıcı ve zorlayıcı düÅŸünce, duygu, fikir veya duygudur. Kompülsiyon; sayma, kontrol etme ya da kaçınma gibi bilinçli, standardize, tekrarlayıcı düÅŸünce ya da davranıştır. Obsesyonlar kiÅŸinin kaygısını arttırırken, kompülsiyonlar azaltıcı etkiye sahiptir. KiÅŸi obsesyonlarının mantıksız olduÄŸunu farkındadır.

Obsesif kompülsif bozukluk’ta tek başına obsesyon veya kompülsiyon veya her ikisi birlikte  bulunabilir.

Yapılan araştırmalarda beyindeki bazal gangllionlarda, frontal lobda ve cingulumda değişimler olduğu saptanmıştır.

Psikanalitik Kurama  göre obsesif kompülsif belirtiler  bilinç dışı bir çatışmadan kaynaklanmaktadır. Ritüeller ise yasaklanmış duygular veya rahatsız edici yaÅŸantıları engellemektedir.

Klinik Özellikler:

Çocuk ve ergende rastlanılan en yaygın obsesyonlar; mikrop bulaÅŸma korkusu, kendine ve diÄŸerlerine zarar vereceÄŸi korkusu ve dini takıntılardır. En yaygın kompülsiyonlar ise aşırı yıkanma, tekrarlama, kontrol etme, dokunma, sayma ve düzenlemedir. Ayrıca ilkokul çağındaki çocuklarda en sık görülen kompülsiyon sayma ve simetridir.

Genelde zaman içerisinde obsesyon ve komoülsiyonların deÄŸiÅŸtiÄŸi görülmektedir.

Uzun süre ödev yapmaya çalışan faka üretken olmayan bir ÅŸekilde ödev yapmaya çalışan , ayrıntılarla fazla uÄŸraÅŸan, aşırı su ve sabun kullanan, yabancıların eÅŸyalarına dokunmasından hoÅŸlanmayan yapıları vardır.

Tedavi ve Seyir:

Uzun süreli tedavi ile iyileÅŸmeler saÄŸlanabilmektedir. Bireysel psikoterapi olarak psikanaliz veya davranışçı tedavi denenebilir. Farmakolojik tedavi olarak yeni nesil antidepressanlar kullanılması uygundur. Yanıt alınmayan vakalarda trisiklik antidepresanların kullanılması faydalı olabilir. Klomipramin en etkili ilaç olmasına raÄŸmen yan etkileri kullanımını zorlaÅŸtırır.