DEMANS BUNAMA
ALZHEÄ°MER HASTALIÄžI

Alzheimer hastalığı beynin düÅŸünme, hafıza ve dil bölümlerini etkiler. Hastalığın baÅŸlangıcı sinsidir ve yıkım genellikle yavaÅŸtır. Günümüzde hastalığın sebebi bilinmemekte ve ÅŸifası bulunmamaktadır.

Alzheimer hastalığının beyin dokusunda yaptığı deÄŸiÅŸiklikleri Dr. Alois Alzheimer tanımlamıştır. Bu deÄŸiÅŸiklikler bugün Alzheimer hastalığına özgü anormal beyin deÄŸiÅŸiklikleri olarak bilinmektedir.

Alzheimer hastalığı, toplumun bütün gruplarını etkiler ve sosyal sınıf, cinsiyet, etnik grup ya da coÄŸrafi bölge ile bir ilgisi bulunmamaktadır. Ayrıca, Alzheimer hastalığı yaÅŸlılar arasında daha sıklıkla görülmekle birlikte genç insanlar da bu hastalıktan etkilenebilmektedirler.

Alzheimer hastalığının semptomları (belirtileri ) nelerdir?

Alzheimer hastalığı her insanı farklı biçimde etkiler. Etkisi büyük ölçüde kiÅŸinin hastalıktan önce nasıl olduÄŸu ile ilgilidir, örneÄŸin, kiÅŸilik, fiziksel durum ve yaÅŸam biçimi gibi. Alzheimer hastalığının semptomları üç geliÅŸim aÅŸaması ÅŸeklinde en iyi akla girebilir: erken dönem , orta dönem ve geç dönem.

Alzheimer hastalığı olan herkes bütün bu semptomları göstermez ve bu semptomlar kiÅŸiden kiÅŸiye deÄŸiÅŸir. Bu aÅŸamalar bakımı üstlenenlerin potansiyel problemlerin farkında olmaları ve gelecekte ihtiyaç duyulacak bakım gerekliliklerine hazırlanmaları açısından rehberlik edebilirler. Hiçbir hasta, hastalığın ilerleyiÅŸini bir diÄŸer hasta ile aynı ÅŸekilde yaÅŸamaz.

Bu semptomların bazıları aÅŸamaların herhangi birinde ortaya çıkabilir, örneÄŸin geç dönemde sıralanmış olan davranış deÄŸiÅŸiklikleri orta dönemde yaÅŸanabilir. Aynı zamanda bakımı üstlenenler her dönemde kısa, aklı basında dönemler yaÅŸanabileceÄŸinin farkında olmalıdırlar.

TeÅŸhis neden önemlidir?

Erken teÅŸhis bakımı üstlenen kiÅŸinin hastalıkla baÅŸa çıkmak için daha hazırlıklı olması ve nelerle karşılaÅŸacağını önceden bilmesi açısından önemlidir. TeÅŸhis geleceÄŸi planlama yolunda atılan ilk adımdır.

TeÅŸhis edebilmek için basit bir test bulunmamaktadır. Alzheimer hastalığının teÅŸhisi, kiÅŸinin fiziksel ve mental durumunun muayenesinin yanı sıra, yakın bir akraba ya da arkadaşından kiÅŸinin geçmiÅŸinin incelenmesiyle konulur. Hafıza kaybına yol açabilecek diÄŸer hastalıkları ya da koÅŸulları dışarıda bırakmak çok önemlidir.

Alzheimer hastalığının teşhisi ancak beynin otopsiyle incelenmesi sonucunda kesinleşebilir.

Alzheimer Derneği ve Alzheimer Vakfı

Evreleri

1.  Erken Dönem

Erken dönem genellikle gözden kaçırılır ve yanlış bir ÅŸekilde "yaÅŸlılık" ya da yaÅŸlanmanın normal bir parçası gibi adlandırılır. Hastalığın ilk baÅŸlangıcı sinsi olduÄŸu için baÅŸladığı kesin tarihi belirlemek zordur. KiÅŸi:

KonuÅŸmayla ilgili zorluk çekebilir
Önemli hafıza kayıpları -özellikte kısa dönemli- sergileyebilir
Zamanı şaşırabilir
Tanıdığı yerlerde kaybolabilir
Karar vermede güçlükler yaÅŸayabilir
Ä°nisiyatif ve motivasyon eksikliÄŸi gösterebilir
Depresyon ve sinirlilik belirtileri gösterebilir
Hobi ve aktivitelerine ilgisini kaybedebilir

2.  Orta Dönem

Hastalık ilerledikçe, problemler daha belirgin ve kısıtlayıcı olmaya baÅŸlar. AH olan kiÅŸi günlük yaÅŸamında zorluklar çekebilir ve;

Çok unutkan olabilir- özellikle yakın zamanda yaÅŸanmış olayları ve kiÅŸilerin isimlerini hatırlamada
Kendi basına sorunsuz bir ÅŸekilde yaÅŸayamaz hale getir
Yemek piÅŸiremez, temizlik ya da alışveriÅŸ yapamaz
Son derece bağımlı hale gelebilir
Giyinme ve kiÅŸisel hijyen açısından örneÄŸin; tuvalet, yıkanma gibi yardıma ihtiyaç duyabilir.
Giderek artan konuÅŸma zorluÄŸu çeker
DolaÅŸma zorlukları ve diÄŸer davranışsal anormallikleri gösterir
Evde ve topluluk içinde kaybolur
Halüsinasyonlar olabilir

3.  Geç Dönem

Bu, tamamen bağımlılık ve hareketsizlik dönemidir. Hafıza sorunları oldukça ciddidir ve hastalığın fiziksel yanı gittikçe göze çarpar hale gelir. KiÅŸi;

Yemek yemede zorluklar yaÅŸayabilir
Akrabalarını, arkadaÅŸlarını ve alışıldık nesneleri tanımayabilir
Olayları anlama ve yorumlama güçlüÄŸü çekebilir
Ev çevresinde yolunu bulamayabilir
Yürüme zorluÄŸu çekebilir
Mesane ve bağırsak sorunları yaÅŸayabilir
Toplum içinde uygun olmayan davranışlar gösterebilir
Tekerlekli sandalye ya da yatağa bağımlı hale gelebilir
Bir tedavisi var mıdır?

Maalesef tedavisi mümkün deÄŸildir, ÅŸu anda Alzheimer hastalığı için herhangi bir iyileÅŸtirici tedavi bulunmamaktadır. Ancak, Alzheimer hastasının olduÄŸu kadar hastanın bakımını üstlenen kiÅŸinin de üzerindeki yükü azaltmak için yapılabilecek çok ÅŸey vardır. Daha fazla bilgi için doktorunuza, sosyal hizmetler uzmanına ya da diÄŸer saÄŸlık uzmanlarına danışabilirsiniz.

Hafif ve orta ÅŸiddetteki Alzheimer hastaları için birtakım ilaçlar kullanılmaktadır. Bu ilaçlar tedavi saÄŸlamamakla birlikte Alzheimer hastalığının semptomlarını gösteren kimi hastalara yardımcı olabilir. Bakımı üstlenen kiÅŸiler bu konuda daha ayrıntılı bilgi almak için doktorlarına ya da Alzheimer DerneÄŸi’ne danışabilirler.